Förändringar i kollektivavtalet för Telia TV
Telia byter utsändningsteknik för TV över hela landet och detta berör dig som hyresgäst. Du kommer att behöva registrera dig hos Telia för att fortsatt få TV-tjänster. Detta är inget som Strömstadsbyggen rår över, utan är en förändring i Telias teknik och tjänster. TV-abonnemanget kommer fortsatt ingå i din hyra.
I samband med att du som hyresgäst registrerar ett eget Telia-konto, “Mitt Telia”, kommer du få en ny TV-box skickad till dig.
Registrera dig snarast!
Du som hyresgäst kommer få information i din brevlåda kring detta ärende. Det är bra om du aktiverar ditt konto snarast för att säkerställa att du fortsatt kan se TV som vanligt.
Bättre TV
Den nya sändningstekniken och din registrering skapar förutsättningar för fler tjänster samt att ditt konto är kopplat till dig som person och kan därför användas på andra platser än din lägenhet. Det kommer även bli bättre bildkvalitet för TV-sändningarna med den nya tekniken.
Support
Behöver du hjälp att koppla in din utrustning så erbjuder Telia installationshjälp inom 5 arbetsdagar. Telia kan även hjälpa Telias supportnummer för kollektiv
TV: 020-202070
1. För att registrera Telia konto och Aktivera Telia Play konto:
(Är du redan Telia kund? Logga in direkt på ”Mitt Telia” och aktivera ditt Telia Play konto, är du osäker kan du prova att logga in på ”Mitt Telia”.)
www.telia.se/aktivera
- Välj: “Jag vill aktivera mina kollektiva tjänster”
- Vid aktiveringen ska du ange adress, och välj sedan ditt fyrsiffriga lägenhetsnummer. Ditt lägenhetsnummer hittar du på din hyresavi eller på trapphusskylten. (Vid unika adresser behöver du inte ange lägenhetsnummer).
- Du behöver inte köpa ytterligare tjänster såsom bredband eller större TV-paket som Telia erbjuder. Dina tjänster som ingår i hyran är förvalda, du kan klicka: ”Fortsätt till nästa steg”.
- Klicka i rutan ”Beställ ny hårdvara”.
- Tryck: ”Gå till kassan”
- Du kommer att behöva identifiera dig med BankID samt ange en e-post.
2. Information från Telia: Du får e-post av Telia med ytterligare information som du behöver vid installationen av TV-boxen. Du kommer få en ny TV-box av Telia skickad till dig.
3. TV-box: Följ instruktionerna på TV-skärmen. Där ska du ange uppgifter du fått via e-post från Telia.
Datum att ha koll på!
Innan nedan datum behöver era nya TV-boxar vara installerade.
- Rossö 13 januari
- Alvägen 20 januari
- Korpegatan & Tången 27 januari
- Koster 3 februari
- Skee 6 februari
- Övriga områden 10 februari
Har du redan ett "Telia Play"-konto
Är du redan registrerad och har ett ”Telia Play”-konto så kommer du få separat information från Telia.
Frågor eller funderingar!
Frågor gällande tekniskutrustning, inkoppling och ditt Telia-konto hänsvisar vi till Telias supportnummer ovan. Har du andra frågor eller funderingar får du givetvis höra av dig till oss, vi vill hjälpa till!