Meny Stäng
Sjumilakliv24_3_blur
På bild: Förutom en massa peppade elever finns Friedemann Hildebrand och Martin Olofsson, ämneslärare från Strömstiernaskolan på bild. Även representanter från Strömstadsbyggen, Frejas Hage, Gymnasiet och Br. Axelssons el finns på plats.
På bild: Förutom en massa peppade elever finns Friedemann Hildebrand och Martin Olofsson, ämneslärare från Strömstiernaskolan på bild. Även representanter från Strömstadsbyggen, Frejas Hage, Gymnasiet och Br. Axelssons el finns på plats.

Ett sjumilakliv!

Det råder positiv anda i Strömstad! Inte minst på Strömstiernaskolan. Samtliga elever i årskurs nio är med i projektet ”Att programmera en morot”. Projektet är ämnesöverskridande och har flera externa samarbetsparter, bland annat Innovatum och Inspiria science center genom projekt Framtidstro, Strömstadsbyggen, Br. Axelssons el, Rexel och Frejas Hage. Dessutom är delar av gymnasieskolan även involverade.

Strömstadsbyggen  gillar modiga projekt som utmanar. Förutom att eleverna ska färdigställa de många delar som projektet rymmer ska även Blåmesens innergård fungera som skolsal. Där kommer eleverna få anpassa sig till hyresgästernas boendemiljö, till väder och vind och andra oförutsedda händelser. Vi på Strömstadsbyggen följer och stöttar projektet med nyfikenhet. Precis som många andra säkert undrar är vi nyfikna på resultatet: hur kan man programmera fram en morot?

Projektet ”Sjumilakliv”.
Målet med projektet är att eleverna ska få bättre förståelse kring hur det teoretiska hänger ihop med det praktiska och att få erfarenhet av olika slags samarbeten. Projektet genomförs både i skolsal och ute i stadsmiljö, där interaktionen mellan eleverna och det offentliga rummet är en viktigt del.

Initiativtagare till projektet är Friedemann Hildebrand som är Strömstiernaskolans tekniklärare. Han berättar om projektet:

– Från idé, ritbord och programmering till utförande, odling och matlagning. I detta skolprojekt sluts cirkeln i en rad ämnesområden och eleverna får en sista viktig erfarenhet innan de lämnar grundskolan; att helheten av din utbildning är viktig och att många kunskapsområden är beroende av varandra

Med avstamp i ämnet teknik, ska eleverna genom programmering och IOT styra ett antal mindre smarta växthus som ska bli självreglerande! De kommer behöva kunskaper från en rad ämnen för att i slutet av terminen förhoppningsvis få en god skörd. Grönsakerna som odlats ska sedan tillagas i hemkunskapen. Under projekttiden kommer eleverna möta många nya moment, och problem kommer att uppstå längs vägen. Dessa löser de tillsammans i grupp.

Ämnesöverskridande
Projektet är starkt kopplat till läroplanen, undervisning i teknik, samhällskunskap, biologi, hemkunskap och svenska vävs samman med fokus på att odla nya kunskaper som får spira och gro i växthusen. Att det ska bli en bra skörd av grönsaker är inte det viktigaste i sammanhanget – även om det så klart blir extra lön för mödan.

Som bonus bedöms engagemang och vilja att samarbeta och hur grupperna hanterar utmaningar, en heldag med science show på norska Inspiria science center väntar för de elevgrupper som levererar starkast tillsammans.

Elever från Strömstiernaskolan klass 9A, Biologi- och kemilärare Martin Olofsson, Hanna Mogren från Frejas Hage

Biologi, kemi & teknik

Projektet rullar på och Strömstadsbyggen stämmer av när det är några veckor kvar innan allt ska vara färdigt. Vi fick möjlighet att närvara vid en lektion på plats:

I vissa av växthusen på Blåmesens innergård börjar små skott sticka upp, några plantor har hunnit bli ganska stora. Klass 9A från Strömstiernaskola har på agendan att installera det system som ska styra bevattningen från klassrummet via IOT(internet of things). Varje klass har var sitt växthus, i just denna klass odlingslott syns vid första ögonkastet dock ingen växtlighet, anledningen är att de planterade en vecka senare än övriga klasser. Men om man tittar nära så börjar även här små spröda skott sticka upp.

Martin Olofsson som bland annat är lärare för ämnena biologi och kemi förklarar att projektet är viktigt ur många aspekter:

– Förutom att vi kopplar ihop teknik, biologi och kemi på ett spännande sätt så får många elever prova på att odla rent praktiskt – för vissa kanske det till och med är första gången. Sedan är det intressant att se hur vissa har en naturlig fallenhet för odlingen medan andra är mer tekniskt orienterade. I de olika grupperna kompletterar eleverna varandra genom sina olika intresseområden, det blir ett gott samarbete där de lär sig nyttan av mångfald.

Det är nu i slutet av maj och bara några veckor kvar av projektet, eleverna har kommit långt, mycket har hänt på Strömstadsbyggens innergård sedan starten i mars. 

Förutom de sex växthusen har det även tillkommit elektronik och solpaneler, behållare har ställts ut som bevattningssystemet ska hämta vatten ifrån. Martin verkar nöjd med projektet så här långt.

– Det har varit uppskattat av eleverna och det är kul att få flytta ut lektionerna ur den traditionella skolmiljön. Vi som lärare får många bra idéer inför framtiden hur lektionerna skulle kunna bli mer praktiska. Där teori och praktik blandas på ett lärorikt sätt. Vem vet, kanske vi ska dra i gång ett projekt med gerillaodling med elever i höst?

Bra samarbetspartners
Dagen till ära får eleverna experthjälp. Hanna från Frejas Hage i Strömstad är på besök. Frejas Hage som arbetar med utveckling och underhåll av gröna miljöer har varit bidragande i projektet. Hanna hänger över växthusen tillsammans med eleverna och får möjlighet att visa och berätta, bland annat uppkom en del frågor om vad gödsel består av och hur det fungerar. Hon uppskattar det korta avbrottet från sina vanliga sysslor.

– Just nu på våren och försommaren har vi som mest att göra i vår verksamhet, säger Hanna. Men att ta sig tid till att vara delaktig i ett sådant här fantastiskt projekt säger vi inte nej till. Det är kul att projektet med växthusen rullar och att eleverna har roligt! Att odla kan vara som magi, där man stoppar ner något litet i jorden och sedan får vattenslangen agera trollspö. Att magin även får hjälp av teknik gör projektet än mer spännande!

Samarbetsparters i projektet:

  • Strömstiernaskolan
  • Strömstadsbyggen
  • Strömstad gymnasium 
  • Strömstads kommun
  • Br.Axelssons el
  • Rexel
  • Frejas Hage
  • Innovatum
  • Inspiria science center 
  • Framtidstro

Projektet “Framtidstro” syftar till att stärka ungdomar på deras väg in i framtidens hållbara arbetsliv. Genom projektet ska elever i Strömstad få upplevelser av och kunskap om utbildning, yrken och branscher i vår gränsregion. www.stromstad.se/framtidstro

Under niornas tekniklektioner förbereds den tekniska utrustningen och systemen programmeras

El-programmet på gymnasiet bidrar!