Meny Stäng

Ibland går saker sönder i lägenheten. Har du en kran eller toastol som droppar och rinner eller något annat som inte fungerar som det ska, då ska du göra en felanmälan.

  • I första hand ska du anmäla fel på Mina Sidor. Detta är det enklaste sättet att felanmäla. Mina sidor är öppet dygnet runt.
  • Du kan också ringa oss på 0526-49400, vardagar 9.30–15.00 eller skicka e-post till info@stromstadsbyggen.se

Akuta ärenden efter kontorstid

Kan ditt ärende inte vänta till nästa vardag kontaktar du efter kontorstid Strömstadsbyggens beredskap på 0526-49449.

Felanmälan

Ibland går saker sönder i lägenheten. Har du en kran eller toastol som droppar och rinner eller något annat som inte fungerar som det ska, då ska du göra en felanmälan.

  • I första hand ska du anmäla fel på Mina Sidor. Detta är det enklaste sättet att felanmäla. Mina sidor är öppet dygnet runt.
  • Du kan också ringa oss på 0526-49400, vardagar 9.30–15.00 eller skicka e-post till info@stromstadsbyggen.se

När vi fått in din felanmälan försöker vi åtgärda felet så fort som möjligt. Akuta ärenden behandlas först. Därför kan det Ibland dröja några dagar innan vi hinner med ditt ärende. Hur lång tid det tar innan ditt fel blir åtgärdat beror på hur omfattande felet är. Ibland behöver vi beställa hem reservdelar från leverantörer innan felet kan lagas.

Akuta ärenden efter kontorstid

Kan ditt ärende inte vänta till nästa vardag kontaktar du efter kontorstid Strömstadsbyggens beredskap på 0526-49449.

Saker du ska fixa själv

  • Byta glödlampor, lysrör och glimtändare. Hit hör även lampor till spis, kyl, frys, fläkt och badrumsskåp.
  • Byta säkringar. Om strömmen försvinner ska du stänga av den elapparat som du senast satte på. Sedan kontrollerar du säkringar och byter den som har gått sönder eller slår till automatsäkringen.
  • Rengöra fettfilter i köksfläkt ovanför spisen.
  • Rengöra golvbrunnen och avlopp ordentligt. Matrester så som ris, kaffesump och matolja skall inte spolas ner i avloppet då det orsakar stopp i rören. Det är inte heller tillåtet att slänga föremål som exempelvis tops, bindor och kattsand i toalettstolen.
  • Frosta av kyl och frys med jämna mellanrum.

Skadedjur

  • Om du drabbas av skadedjur som myror, möss, mal, pälsängrar, getingar, kackerlackor och vägglöss ska du göra en skadeanmälan till saneringsföretaget Anticimex. 
  • Du kan också kontakta Anticimex på telefon 0522-646800 Läs mer på anticimex.se.

Tips för att få bra värme i din lägenhet

  • Se till att termostaterna är fullt öppna på elementen.
  • Placera soffan eller andra stora möbler minst en decimeter från elementen så att de inte hindrar värmen från att sprida sig i rummet.
  • Se till att gardinerna inte hänger framför elementen eller framför termostaterna.
  • Täck inte för eller stäng ventilationen, då försämras inomhusklimatet i din lägenhet.
  • Om du vill vädra din lägenhet när det är kallt ute bör det ske snabbt och effektivt, max fem minuter, annars finns det risk för att temperaturen i din lägenhet påverkas.

Att tänka på om badrum

Det blir av naturliga skäl fuktigt i badrummet när du badat eller duschat. För att enkelt undvika problem med vatten- och mögelskador kan du t ex:

  • Sätta upp duschdraperi för att förhindra vattenstänk, rengöra golvbrunn, väggar och tak i badrummet regelbundet genom avtorkning.
  • Spola ej golv och väggar med duschslangen då detta kan orsaka fuktskador i badrummet. Vädra ut fukten genom att lämna badrumsdörren på glänt och se till att det inte sitter damm i badrumsventilen.

Om du misstänker vattenskada eller annan skada måste du omgående kontakta din husvärd.